Ștefan și hermeneutica respingerii

Apararea nu este niciodata usoara, mai ales cand de acceptarea ei iti atarna viata. Apararea lui Stefan a dus la moartea lui Stefan. Desi a fost respinsa este cea mai importanta cuvantare din cartea Fapte.
Acest barbat plin de Duhul Sfant si de intelepciune a invatat Biserica cum sa citeasca Legea si Proorocii. Hermeneutica lui Stefan a fost una care a focalizat lectura Scripturii nu tinand seama de temele poruncii si altarului, ci de temele promisiunii si implinirii, si cercetarii divine si respingerii.

Fiind acuzat de hula impotriva lui Dumnezeu, a lui Moise, si a Templului el identifica adevarata problema ca fiind pretentia de adevar a celor care urmau Calea lui Isus si care erau Israelul restaurat de Dumnezeu prin trimiterea Duhului Sfant ca implinire a promisiunii facute in Scripturi. Poporul lui Mesia transformat de Duhul Sfant se afla in centrul voii lui Dumnezeu raspunzand cercetarii facute de Dumnezeu prin trimiterea Fiului, iar apoi prin darea Duhului. Aceasta cercetare repetata este un tipar pe care Stefan il identifica si in trecut. El selecteaza trei personaje principale din istoria poporului ales: Avraam, Iosif, si Moise.
Avraam este parintele poporului care asculta de tot ceea ce ii porunceste Dumnezeu sa faca: de la iesirea din tara sa pana la circumciderea fiului sau. Elementul central este promisiunea pe care i-o face Dumnezeu cu privire la binecuvantarea tuturor neamurilor in el si in samanta sa.
Iosif este un arhetip al lui Isus in aceea ca in viata lui, Stefan gaseste o miscare de la respingere la inaltare in putere. Fiind respins si vandut de fratii sai ajunge in final sa fie conducatorul Egiptului. In viata lui Isus regasim acelasi tipar subliniat in capitolele de inceput din Fapte: el este profetul respins de catre cei din poporul sau, dar Dumnezeu il inalta in putere. Tot din viata lui Iosif sunt importante cele doua vizite pe care i le fac fratii lui; in prima el stie cine sunt ei, dar ei nu stiu cine este el, iar in a doua el se face cunoscut lor ca salvatorul lor, si astfel toata familia scapa cu viata in timpul foametei. Ideea din subtext este ca dupa cea de a doua vizita poporul lui Iacov a avut parte de salvarea venita prin Iosif. Chiar daca prima venire a lui Isus a fost respinsa, la cea de a doua a Duhului si bisericii care sunt mesagerii lui Isus cel inaltat poporul poate avea parte de mantuirea castigata prin Isus, daca primesc cercetarea de care le face parte Dumnezeu.
Moise, ca si Iosif, este si el un arhetip a lui Isus. El este descris ca un profet respins, de doua ori. Poporul are parte de doua cercetari prin Moise, si le respinge pe ambele. Prima cand Moise omoara pe egiptean, iar a doua dupa ce ii scoate din Egipt. In prima nu au priceput despre ce a fost vorba, dar in a doua, desi au vazut fapte si minuni deosebite in diferite locuri, l-au respins pe profetul lui Dumnezeu. Isus, care a fost anuntat de Moise, va fi si el respins. Tiparul cercetarii si respingerii este felul in care trebuie citita Scriptura: Dumnezeu trimite profeti pentru indreptarea poporului, dar acesta ii persecuta si chiar omoara. Pilda cu arendasii viei (Luca 20) care omoara pe toti cei trimisi de stapanul viei, inclusiv pe fiul acestuia, este felul in care Isus a invatat Biserica sa citeasca istoria poporului lui Dumnezeu.
Profetul nu este descris atat prin prisma personalitatii sale, cat prin prisma puterii profetice date de Duhul lui Dumnezeu care vorbeste prin el. Misiunea lui este ca indiferent de marimea amenintarilor sa ramana credincios cuvintelor pe care trebuie sa le spuna poporului.
In final, Isus este pentru Stefan un arhetip in aceea ca, asa ca si el, Stefan va fi dus afara din Ierusalim sa fie omorat, si el se va ruga pentru dusmanii sai sa nu li se tina in seama acel pacat, si el isi va incredinta duhul in mainile lui Isus, si el va fi ingropat de oameni care se tem de Dumnezeu. 

blog comments powered by Disqus